Isnin, 26 September 2011

Tazkirah Dihari Pengkebumian

Seorang sahabat bernama Al-Barra bin Azib radhiyallahu 'anhu menceritakan " satu hari kami keluar bersama Rasulullah s.a.w. mengiringi jenazah seorang lelaki dari kalangan Ansar yang meninggal dunia.Ketika sampai diperkuburan dan jenazah dimasukkan kedalam liang lahat,baginda duduk dan kami pun duduk disekitar beliau.Ditangan baginda ada sebatang kayu.Baginda menggaris tanah dengan kayu itu,kemudian mengangkat kepalanya sambil berkata " Hendaklah kamu sekelian memohon perlindungan Allah dari azab kubur ". Baginda mengulanginya dua atau tiga kali seterusnya baginda berucap.

Sesungguhnya seorang hamba yang beriman ketika hendak berpisah dengan dunia dan menuju akhirat (yakni ketika ia hampir mati ) akan turun kepadanya malaikat-malaikat dari langit,yang putih wajah mereka seumpama matahari,bersama mereka kain kapan dan bau-bauan dari syurga.Mereka duduk darinya sejauh mata memandang,kemudian datang malaikat maut dan duduk dihujung kepalanya dan berkata kepadanya "wahai ruh yang baik! keluarlah menuju kepada keampunan dari Allah dan keredhaanNya' maka keluarlah ruh itu dimana ia mengalir (keluar) umpama mengalirnya titisan air dari corong bekas air (as-saqa'dlm bahasa arab)

Kemudian malaikat maut mengambil ruh itu dan terus memasukkanNya kedalam kain kapan bersama-sama bau-bauan dan terbitlah darinya bau yang amat harum umpama bau kasturi yang paling harum diatas muka bumi ini.Setelah itu malaikat-malaikat tadi membawa ruh itu naik kelangit.Maka setiap kali berjumpa dengan sekumpulan malaikat mereka akan bertanya.."bau apakah yang amat harum ini " malaikat-malaikat yang membawa ruh itu menjawab "ruh si fulan bin si fulan " mereka menyebutnya dengan nama yang paling baik yang diberikan kepadanya diatas muka dunia.Apabila sampai dilangit para malaikat yang membawa itu meminta supaya dibukakan pintu langit... lalu dibukakan.

Disetiap langit,ruh mukmin itu diiringi oleh malaikat penjaga langit,untuk naik kelangit berikutnya hinggalah ia sampai kelangit yang ketujuh.maka datanglah firman Allah kepadanya: "Tulislah hambaku didalam illiyyin ( tempat orang-orang mulia didalam syurga ) dan bawalah ia kembali kebumi kepada tubuhnya kerana sesungguhnya dari tanah aku menjadikan mereka kepadanyalah jua aku akan kembalikan mereka dan darinya juga aku akan mengeluarkan mereka sekali lagi apabila berlakunya kiamat " maka dikembalikannya ruh itu kepada tubuhnya.

Kemudian datang dua malaikat kepadanya dan mendudukkanNya,kemudian mereka bertanya kepadanya " Siapa tuhan kamu? " ia akan menjawab 'Tuhanku adalah Allah' mereka bertanya lagi kepadanya " Apa agama kamu? " ia menjawab ' Islam agamaku ' mereka bertanya lagi " Siapa lelaki ini yang diutuskan kepada kamu? " ia menjawab ' Muhammad adalah rasul Allah ' mereka bertanya lagi " Apakah ilmu kamu " ia menjawab ' Aku membaca kitab Allah,lalu aku beriman dan membenarkannya'

Lalu seorang penyeru berseru dari langit " Benarlah apa yang dikatakanNya itu,hampirilah ia dengan hamparan dari syurga.Pakaikanlah ia dengan pakaian dari syurga dan bukakanlah untuknya satu pintu kesyurga ". Maka sampailah kepadanya bauan dan haruman dari syurga dan dilapangkan untuknya kubur seluas mata memandang.Kemudian datang seorang lelaki yang elok rupanya,cantik pakaian dan harum baunya dan berkata " Bergembiralah dengan suasana yang menyeronokkan kamu ini,hari ini adalah hari yang telah dijanjikan untukmu ". Ia bertanya ' Siapakah kamu? kamu datang denga wajah yang membawa kebaikan '. Lelaki itu menjawab " Akulah amal soleh kamu " lalu berkata " Wahai Tuhanku! dirikanlah kiamat supaya aku mendapat kembali keluargaku dan hartaku ".

Adapun seorang hamba yang kafir dan jahat,sebaliknya pula berlaku terhadapnya.Ia diazab dari saat ruh meninggalkan jasadnya sehinggalah ruhnya dikembalikan kepada jasadnya semula didalam kubur untuk diseksa seperti mana firman Allah yang bermaksud:
" Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan aya-ayat kami dan yang angkuh dari mematuhinya,tidak akan sekali-kali dibukakanNya pintu-pintu langit dan mereka tidak akan masuk kesyurga sehingga unta masuk kelubang jarum.Dan demikianlah kami membalas
orang-orang yang melakukan kesalahan.Disediakan untuk mereka hamparan-hamparan dari api neraka,dan lapisan -lapisan diatas mereka
dari api neraka.Dan demikianlah kami membalas orang-orang yang zalim ( disebabkan keingkaranNya ) ".
Surah Al-A'raf ayat 40

Rasulullah bercerita lagi, Kemudian Allah berkata berkenaan ruh itu " tulislah ia didalam sijjin ( penjara ) didalam bumi yang paling bawah " Maka lemparkanlah ruh itu dengan satu lemparan.Lalu Rasulullah membaca firman Allah yang bermaksud:
" Dan sesiapa yang mensyirikkan Allah,maka seolah-olah ia jatuh dari langit lalu disambar oleh burung atau dihumbankan oleh angin
ketempat yang jauh ( yang membinasakan )"
Surah Al-Hajj ayat 31

Maka sampailah kepadanya bahang panas dari api neraka dan disempitkan bagi kuburnya,hingga bersilang-silang tulang rusuknya.Kemudian datang kepadanya seorang lelaki yang hodoh rupanya,buruk pakaian dan busuk baunya.Lelaki itu berkata kepadanya ' Bergembiralah dengan suasana yang mendukacitakan kamu ini,Hari ini adalah hari yang dijanjikan untukmu ' Ia bertanya ' Siapakah kamu ini? ' Lelaki itu menjawab ' Aku adalah amalan kamu yang keji ' Akhirnya ia pun berkata ' Wahai Tuhanku janganlah engkau dirikan kiamat '.


[ Rujukkan:- Iman Al-Haithami dalam Majma' az-Zawaid
para perawi hadis, ( majma' az-Zawaid 3/49 )
Syeikh al- Albani hadis soheh ( Misykat al- Masabih hadis no 1630
Terima Kasih kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan