Isnin, 12 September 2011

Malaikat Kecil Menyampaikan Risalah Jalan-Jalan Kesyurga

seperti kebisaan apabila selesai menunaikan sholat Jumaat,seorang Imam dan anaknya yang berumur 7thn akan keluar menyusuri jalan-jalan dikota bagi menyebarkan risalah "Jalan-Jalan ke Syurga" dan juga karya-karya Islamik yang lain.

Pada hari Jumaat yang indah,ketika Imam dan anaknya bersiap hendak keluar seperti biasa bagi menyebarkan risalah-risalah Islam,keadaan cuaca menjadi mendung dan sapaan angin yang dingin,dikaki langit kelihatan tompok-tompok kehitaman yang mula menitiskan airnya.

Anak kecil itu mula membetul-betulkan jubahnya yang masih kering dan panas seraya berkata "Ayah! saya sudah bersedia".

Ayahnya terkejut dan berkata "bersedia untuk apa?" "Ayah bukankah ini masanya untuk keluar menyampaikan risalah Allah?"..

" Anakku! bukankah keadaan diluar itu amat dingin dan air hujan juga kelihatan lebatnya "..

Anak kecil itu berkata lagi "Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika hujan turun?".

Ayahnya menambah "Anakku!..Ayah tidak bersedia untuk keluar dalam keadaan cuaca yang sebegini ".

Dengan merintih dan merayu anak kecil bersura "benarkan saya pergi Ayah"

Ayahnya merasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada anaknya dan berkata "Pergilah nak dan berhati-hatilah..Allah sentiasa bersama-sama dengan kamu ".

" Terima kasih ayah ",dengan wajah yang bersinar-sinar anaknya pergi meredah hujan dan susuk tubuk kecil itu kian menghilang ditelan kelebatan hujan itu.

Dalam keadaan yang basah beserta angin yang dingin anak kecil itu terus menyampaikan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa yang ditemuinya,begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberi risalah itu kepada penghuninya.

Setelah dua jam..hanya tinggal satu saja risalah " Jalan-Jalan keSyurga " yang masih ada ditangannya,dia merasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih ada yang berbaki,dia berpusing-pusing kesana dan kemari mencari sesiapa yang akan diserahkan risalah yang terakhirnya itu namun gagal.

Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok dihujung jalan lalu mengatur langkah mendekati rumah itu.lantas ditekannya loceng rumah itu sekali.ditunggunya sebentar dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan.Diketukan pula pintu rumah itu namun masih tiada jawapan,Bagaikan ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi,mungkin rumah inilah harapannya agar risalah itu diserahkan.Dia mengambil keputusan nenekan loceng sekali lagi,akhirnya pintu rumah itu dibuka.

Berdiri didepan pintu adalah seorang perempuan yang sudah berumur,mukanya suram dan sedih " nak!..apa yang Makcik boleh bantu."

"Makcik maaf saya mengganggu,saya hanya ingin menyatakan ALLAH amat sayangkan Makcik dan memelihara Makcik.saya datang ini hanya hendak menyerahkan risalah yang terakhir dan Makcik adalah orang yang paling bertuah " Anak kecil itu senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.

" Terima kasih nak..dan Tuhan akan melindungi kamu " dengan nada yang lembut.

Minggu berikutnya sebelum waktu sholat Jumaat bermula,seperti biasa Imam akan memberikan ceramah,sebelum selesai dia bertanya.." ada sesiapa nak bertanyakan sesuatu? ".

Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri,Dia adalah perempuan yang berumur itu lalu bersuara " saya rasa tiada sesiapa pun dalam perhimpunan ini yang kenal akan saya,saya tidak pernah hadir kemajlis ini walaupun sekali,Untuk pengatahuan anda sekelian..sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang muslim..Suami saya meninggal beberapa tahun yang lepas dan meninggalkan saya keseorangngan dalam dunia ini " air mata mulai bergenang di kelopak matanya.

" Pada Jumaat minggu yang lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri..jadi saya mengambil tali dan kerusi lalu saya letakkan kerusi diatas tangga menghadap anak tangga menuruni lantas saya ikat dihujung tali digalang atas dan hujung satu lagi diketatkan dileher saya.Apabila tiba saat untuk saya terjun..tiba-tiba loceng rumah saya berbunyi,saya tunggu sebentar..pada anggapan saya sesiapa pun yang menekan akan pergi sekiranya tidak dijawab,kemudian ia berbunyi lagi... untuk kali yang ketiga saya mendengar ketukkan dan loceng ditekan sekali lagi "..

" Saya bertanya sekali lagi..belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini setelah sekian lama,lantas saya melonggarkan tali di leher lantas pergi kemuka pintu ".

" Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak kecil yang comel itu,senyumannya benar-benar iklas dan suaranya seperti maklaikat "

" Makcik... .maaf saya mengganggu..saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan makcik dan memelihara makcik " itulah kata-kata yang paling indah yang saya dengar.

" Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan..saya kemudian menutup pintu dan membaca risalah itu setiap muka surat,akhirnya tali dan kerusi yang hampir-hampir menyentap nyawa saya diletak semula ketempat asal mereka ".

" Aku tidak perlukan ini lagi "

" Lihatlah... .sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia,menjadi hamba kepada TUHAN yang satu..ALLAH.dibelakang risalah terdapat alamat ini..itulah sebabnya saya kesini hari ini.Jika tidak disebabkan Malaikat Kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada selama-lamanya didalam Neraka ".

Ketika itu tiada satu pun anak mata dimasjid itu yang masih kering,ramai pulak yang berteriak dan bertakbir " ALLAHUAKBAR! "

Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar terus memeluk anaknya yang berada dikaki mimbar dan menangis bersungguh-sungguh hatinya.

Jumaat ini... ... Jumaat yang paling indah dalam hidupnya.tiada Anugerah yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini.Iaitu anugerah yang sekarang berada didalam pelukannya.Seorang anak yang seumpama Malaikat.

Biarkanlah air mata itu menitis... .Air mata itu anugerah ALLAH kepada makhlukNya yang penyayang.
Terima Kasih kerana Sudi Membaca Entry Saya! Like Kalau Suka!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan